Søndag den 21. juni 2026

Publisert den 23. juni 2026 kl. 17:49

Koselig samling på skjermen 

Referat fra medlemsmøte

Dato: Søndag 21. juni
Tid: Kl. 19.00 – 20.00
Sted: Zoom
Tilstede: Oda, Ethel, Anne og Frank

Selv om hagesylser fristet utendørs, samlet en fin liten gjeng seg på Zoom søndagkveld for å dele stort og smått fra permakulturlivet her oppe i nord. Det ble en time fylt med inspirasjon, gode historier og spennende fremtidsplaner!

Runden rundt bordet: Hva spirer og gror hos oss nå?

Vi startet møtet med en hyggelig oppdateringsrunde, og det er ingen tvil om at kreativiteten og skapergleden bobler i laget vårt for tiden:

  • Anne delte raust av sine erfaringer med løkdyrking. Det er alltid fascinerende og lærerikt å høre hva som fungerer best i jorda vår her i nord.  Sibirsk nikkelløk, og toppløk (eller takløk som det heter i Gudbrandsdalen) ble nevnt.
  • Frank ga oss et spennende innblikk i et unikt byggeprosjekt. Han planlegger bygging av et hus i heltre, noe som byr på helt spesielle logistikkutfordringer! Siden det ikke er bilvei frem til byggeplassen, må nemlig hvert eneste element veie under 100 kg. Snakk om imponerende planlegging og ekte permakultur-ingeniørkunst!

 

  • Ethel snakket varmt om sanking av geitrams – en av sommerens flotteste og mest anvendelige ressurser. Hun informerte også om at Bitteliten gård er blitt et LAND-senter, og inviterte alle til den herlige HÆLGA-festivalen, som går av stabelen på Handnesøya nå om ikke lenge, fra til 5. juli. Det er bare å glede seg!

 

  • Oda fortalte om hagearbeidet sitt. For tiden har hun fokusert mye på hagens infrastruktur, spesielt stier. Hun observerer og tenker nøye gjennom hvordan familien faktisk beveger seg i hagerommene – en helt klassisk og god permakultur-tilnærming.

 

Veien videre: Sommerdokumentasjon og Økouka

 

Høstprogrammet sniker seg også inn i tankene våre midt i alt det grønne. Helgeland permakulturlag har lyst til å slå på stortromma under Økouka (10.–20. september)! Vi ønsker å stelle i stand flere "stunts" og spennende sprell i denne perioden.

 

En viktig oppfordring til alle: For at vi skal ha masse flott materiale å vise frem, må vi være flinke til å samle sammen bilder og dokumentere alt det fantastiske som foregår i hagene, prosjektene og på sanketurer i løpet av sommeren. Knips i vei!

 

 BOKTIPS fra Anne: Grønnsakskokeboka av Tom Victor Gausdal og Stian Floer.

Neste møte

Vi tar en velfortjent pause i fellesmøtene over fellesferien, men møtes friske og raske igjen digitalt:

Onsdag 5. august kl. 19.00

Tusen takk for et inspirerende møte.

Nå ønsker vi i Helgeland permakulturlag alle våre medlemmer en helt strålende, grønn og fin sommer! Nyt dagene, sola (når den glimter til) og alt som vokser rundt dere.

Legg til kommentar

Kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå.